vrijdag 25 mei 2007

Stel-dat-kind

Dit wordt een stel-dat-verhaal over een stel-dat-kind

Stel je een kind voor met een leerachterstand. En stel dat dit kind bij Jasper in de klas zit. In dat geval zou de remedial teacher zijn zesde of zevende leerkracht zijn. Omdat de vaste juf niet volledig kan werken, zijn er namelijk ook nog twee vervangende leerkrachten. Daarnaast zijn er ook nog aparte juffen voor de gymles, aardrijkskunde en geschiedenis en voor sommige kinderen ook nog voor blokfluitles.

Stel dat ditzelfde kind ook nog uit een gebroken gezin komt. Vader heeft een nieuwe relatie aangeknoopt, moeder idem dito. De ene helft van de week woont het kind bij vader en nieuwe vriendin, de overige tijd in het nieuwe gezin van mama. Dan zijn er thuis al vier volwassenen die zich met dit kind bezighouden.

Tja, we kunnen het wel hebben over de jeugdzorg en de bureaucratie, waardoor het zicht op het kind verloren gaat. Maar in het gewone dagelijkse leven moet alles rondom een stel-dat-kind ook over heel veel 'schijven' overgedragen worden. (En dat alles thuis zonder vaste formulieren, rapportages, leerlingvolgsystemen, etcetera).

En stel je nou eens voor dat al die volwassenen er toch in slagen dat overdrachtcircus helemaal op rolletjes te laten lopen...

Geen opmerkingen: