De juf van groep vier heeft nog nooit van Rekenweb gehoord. Jasper wel. Die is superhandig met enkele spelletjes, waarbij spelenderwijs allerlei rekenproblemen aan de orde komen.
Zijn favorieten zijn driedimensionaal bouwen met blokjes en het ontwerpen van een hele lange knikkerbak. De juf hoort het met verbazing aan en is wel geïnteresseerd. Jasper biedt aan het adres van de website even door te mailen, want sinds kort heeft hij ook zijn eigen e-mailaccount...
Jasper is acht en heeft pas enkele maanden geleden zijn eerste schreden in cyberspace gezet. Maar nu al weet hij de juf (die vermoedelijk pas enkele jaren de Pabo verlaten heeft) te overtroeven. En ons ook, denk ik. Het spel Roller Coaster Tycoon, waarbij je je eigen pretpark bouwt en exploiteert, kreeg hij eigenhandig in de smiezen. Een manual was daar echt niet bij nodig.
Wij zien met eigen ogen wat ook het Sociaal Cultureel Planbureau constateert in het Jaarboek ICT en samenleving 2006: er is een onoverbrugbare kloof tussen leerkrachten en leerlingen, wat betreft de kennis van computers en internet. Wel eigenaardig dat vele leerkrachten daar zo weinig vanaf weten, ook als ze zelf jong zijn. Zonder kennis van de belevingswereld van kinderen lijkt het me moeilijk lesgeven aan de Digitale Generatie. Nu veel kinderen uren op het web doorbrengen, hoort kennis van internet daar gewoon bij.
De school geeft wel verkeersles zodat de kinderen zich veiliger op de weg voortbewegen. Maar voor het wegwijs maken op internet, hobbelen veel leerkrachten hopeloos achter de feiten aan. Vooralsnog weten kinderen op het web veel beter de sluippaadjes en snelle weggetjes te vinden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten