donderdag 30 augustus 2012

Ideeën vangen (3): gastvrijheid op IJsland


Gastvrijheid staat op IJsland hoog in het vaandel. Een land vol wegwijzers, hulpvaardige mensen en koffie.

Ideeënoogst

Deze zomer deden bijna vierhonderd deelnemers mee met mijn minicursus Ideeën vangen. Hoogste tijd om de oogst binnen te halen. Eerder publiceerde ik deze en deze blogposts over de vondsten van enthousiaste deelnemers.
Deze week publiceer ik mijn eigen ideeënoogst, die ik ving tijdens onze rondreis door IJsland. Dit is de derde aflevering.

"Als dit een golfbaan is, geloof ik het ook", denk ik terwijl we het keurig aangeharkte terrein van een energiecentrale oprijden Waar zijn de slagbomen en de beveiliging, waar we een toegangspasje moeten halen? Waar dienen we onze identiteitsbewijzen in te leveren?

Die zijn er niet. Dit terrein met glooiende grasvelden is helemaal vrij toegankelijk. Al kom je hier picknicken, zouden ze het vermoedelijk nòg prima vinden.

Iedere geothermische centrale of waterkrachtcentrale blijkt zijn eigen bezoekerscentrum te hebben. De toegangsdeur schiet automatisch open en ogenblikkelijk komt een blonde jongedame op ons af. Ze wijst ons vriendelijk waar de expositieruimten zijn en waar we koffie kunnen pakken.



Entree van het bezoekerscentrum van het energiebedrijf. Parkeerplaatsen genoeg.

Een uitzondering? Een PR-stunt van het energiebedrijf? Nee, vrijwel overal zijn toeristen op IJsland van harte welkom. Vrijwel alle bezienswaardigheden (ook de grote publiekstrekkers) zijn gratis toegankelijk. Overal word je ontvangen met uitstekende bewegwijzering en uitleg. Is er toch iets niet duidelijk? Wie je ook aanschiet, iedereen is even hulpvaardig.

We voelen ons buitengewoon welkom in dit land. 'Doe-het-zelf' maakt daar deel van uit. Niet gek in zo'n dunbevolkd land. Omdat je daarbij goed gefaciliteerd wordt, straalt deze aanpak evengoed gastvrijheid uit.

Een mooi voorbeeld daarvan is de koffiecultuur. Bij supermarkten staat bij de ingang koffie klaar. In restaurants of cafetaria's krijg je een mok, die je zelf inschenkt, zoveel je maar wilt. In een restaurant konden we onze toch al royale mokken soep laten bijvullen.

Schenk zelf je koffie.

Alles draait hier om vertrouwen. Ik zie nergens bewakers of dwingende bordjes dat je troep in de afvalbak moet kieperen. Toch is het overal netjes. Of het nu op een afgelegen plek in de natuur is of bij een toeristentrekpleister, ik zie nergens zwerfafval slingeren.

Gevangen idee:

Geef vertrouwen en gastvrijheid op alle mogelijke plekken.


Vertrouwen geven werpt in IJsland kennelijk vruchten af. Faciliteer de koffiekannen, stel je terrein open en geef veel informatie. Bezoekers gedragen zich dan als gasten.


Ideeën voor Nederlandse gastvrijheid:
  • Ontvang bezoekers van je bedrijf niet met een slagboom op de parkeerplaats maar met een vriendelijke vrije toegang.
  • Geef de beste parkeerplekken aan je gasten (en reserveer de plekken naast de ingang niet voor de directie).
  • Vraag alle bezoekers om hun naam of vraag waar ze vandaan komen. Spreek ze daarna persoonlijk aan met hun naam.
  • Ontvang alle bezoekers met verse thee en koffie of laat ze het zelf inschenken.
  • Houd met bezoekers een warm welkomstgesprek in de gang of de lift (en staar niet naar de liftknoppen).


Komende zondag lees je deel 4 over de ideeënoogst uit IJsland.

Eerdere afleveringen:
Aflevering 1: Omgaan met overvloed
Aflevering 2: Draag je persoonlijke drama uit


Lees ook het volgende artikel

Sigrid van Iersel is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en storytelling. Zij helpt bij het verzinnen van meer en betere ideeën en laat in verhalen voelen waarom ze belangrijk zijn. Gemakkelijk op de hoogte blijven van deze artikelen? Vul dan hier je e-mailadres in en ontvang automatisch een mail bij de publicatie van ieder nieuw artikel.




2 opmerkingen:

Marlies Verlinde zei

Ik herken jouw beeld van IJsland van onze eigen reis, jaren geleden. Prachtig land. In een boek over Benedictijns leiderschap van Yvonne Nieuwenhuijs wordt de waarde van gastvrijheid net zo mooi uitgelicht als in jouw blog. Menselijkheid en gastvrijheid liggen dicht bij elkaar.

Sigrid van Iersel zei

Dank Marlies! Klinkt inspirerend.