Zo was de toekomstige inrichting van de Zuidplaspolder - het gebied tussen Rotterdam, Gouda en Zoetermeer - jarenlang een groot strijdpunt. Gemeenten, het waterschap, agrarische belangenorganisaties en natuur- en landschapsorganisaties vielen voortdurend over elkaar heen. Alleen al het idee om een 'discussie' te voeren over dit gebied, was bij voorbaat kansloos.
Een foute benaming kan een nieuwe ontwikkeling helemaal doodslaan, een inspirerende naam kan daarentegen voor bezieling zorgen. Toen communicatiedeskundigen met de naam Imagination Day op de proppen kwamen, ontstond er namelijk een heel andere sfeer. Partijen spraken elkaar ineens aan op hun gezamenlijke droom voor de polder. De partijen kwamen tot de ontdekking dat ze heel wat gemeenschappelijke wensen hadden.
Een idee of voorstel met een inspirerende naam heeft meer kans om in vruchtbare aarde te vallen. Bovendien blijkt de naam vanaf het eerste moment bepalend te zijn voor onze manier van reageren. Door Imagination Day te gebruiken, doe je een direct beroep op verbeeldingskracht. Daarmee haal je heel ander gevoelens naar boven dan wanneer de oude naam 'discussieronde' gebruikt was.
Kies dus bewust een naam voor je idee, die tot de verbeelding spreekt. Het communicatieteam dat de discussie rond de Zuidplas in goede banen probeerde te leiden, gaf zijn creativiteit in ieder geval de ruimte. Later volgden nog De Dag van de Verbreding en de Parade van de Zuidplas.
Verder lezen over de effecten van naamgeving:
- De wonderlijke effecten van her-namen
- Geef je idee een naam
- De kracht van voornamen: namepower
- Het belang van naamgeving voor kindereten
- Het belang van de juiste namen en het inzetten van verbeeldingskracht beschreef ik vorig jaar in een artikel voor het magazine VROM.nl over de totstandkoming van een gezamenlijke visie voor de Zuidplas. Het artikel 'Polderdroom' is hier te lezen.
Van Idee naar I Do
Dit is het derde deel van een mini-serie over het uitvoeren van ideeën. De andere afleveringen vind je hier:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten