Gewone vrouwen willen bijzonder zijn, televisie-personality's doen zich voor als gewone vrouwen. In ieder geval in reclames voor wasmiddelen. Karin Bloemen, Isa Hoes, Sylvana Simons en nu Yvon Jaspers laten in commercials zien hoe zij ondanks alle beslommeringen een keurig stapeltje versgestreken textiel weten te produceren.
Of het wasmiddel door en door schoon wast, komen we als consumenten niet meer te weten. De praktische bruikbaarheid heeft in reclames plaatsgemaakt voor emotie. Zelfs wasmiddelen moeten ons nu het gevoel geven dat die perfecte wereld van de BN-ers ook voor gewone vrouwen bereikbaar is! Mits we het juiste poeder gebruiken, natuurlijk.
Succes heeft het wel. De Nederlander draait vaker de was dan vroeger. Zes keer per week, een Europees record! Dat komt omdat we in navolging van de televisievrouwen de vuile was opdelen in steeds meer verschillende stapeltjes: bont, licht, wit, zwart, wol, en wat al niet meer. Zestig procent van de mensen gebruikt ook meerdere wasmiddelen voor al deze verschillende wissewasjes.
Tja, om de klimaatverwarming een halt op te roepen, worden we opgeroepen om minder stroom te verbruiken. En ondertussen gaan we steeds meer wasjes draaien. Fijn, die reclame.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten