dinsdag 11 december 2012

Trendwatchen voor je eigen vakgebied, hoe doe je dat?

Student: “Dr. Einstein, Aren’t these the same questions as last year’s final exam?” Dr. Einstein: “Yes, but this year the answers are different.”


Welke trends ga jij spotten voor komend jaar?

We bezoeken niet meer een bijeenkomst, maar we verlangen naar een experience die al onze zintuigen prikkelt. We willen niet alleen verhalen lezen, maar ook beleven: in films, op social media, op producten en nog veel meer. Alledaagse gebruiksvoorwerpen zoals horloges en kledingstukken worden steeds slimmer en zijn dus ook veel intensiever toe te passen.

Zo maar enkele trends die trendwatchers signaleren. Bekijk maar eens dit filmpje van het Amerikaanse marketingbureau JWT Intelligence met tien trends voor 2013:



De vernieuwingen volgen elkaar in hoog tempo op. Deze snelle veranderingen stellen hoge eisen aan je flexibiliteit en je aanpassingsvermogen. Het is daarom belangrijk om regelmatig vooruit te kijken en nieuwe ontwikkelingen te signaleren, zodat je gemakkelijk inspeelt op deze veranderingen.

Op basis van deze trends maak je de vertaling naar je eigen activiteiten in 2013. Dat geeft je ook de kans om ermee te experimenteren en uit te vinden welke trends bij jou passen.

Hoe selecteer je de juiste trends?

Maar hoe ontwikkel je nu zo'n vooruitziende blik? Hoe weet je dat een trend echt belangrijk wordt en hoe vertaal je ze naar je eigen activiteiten of organisatie?

Trendwatchers hebben daar hun eigen methoden voor ontwikkeld: kijkend door hun oogharen zien ze sneller wat de meeste mensen nog niet zien. Het is dan ook de moeite waard om trendwatchers te volgen. Maar je kunt ook heel goed zelf aan de slag met trendwatchen. Het is een soort 'ideeën vangen' in het groot.

Zelf aan de slag met trendwatchen

Serieus aan de slag met het opsporen van trends, bijvoorbeeld op internet? Lees dan hier enkele tips die je helpen om er meer uit te halen:

1. Formuleer je vraag
Trendwatchen doe je om nieuwe inspiratie op te doen en zo aan te sluiten op nieuwe ontwikkelingen. Het heeft echter weinig zin om in het wilde weg te speuren. Formuleer van te voren een onderzoeksvraag die als leidraad dient. Waar wil je nieuwe ideeën voor vinden?
Het is de kunst om tegelijkertijd open oog te houden voor 'bijvangsten'. Want 'toevallige vondsten' kunnen ook waardevol zijn!

2. Kijk met een open blik
Laat je strikte opvattingen wat goed en fout is zoveel mogelijk los. Een kritische blik hindert je bij je mogelijkheden om nieuwe ideeën op te pikken en je doelgroep te begrijpen. Vraag jezelf liever af waarom iets gebeurt wanneer je iets nieuws ziet in plaats van te focussen op knelpunten of tekortkomingen.

3. Stel jezelf voortdurend vragen
Als je een trend bespeurt, stel jezelf dan vragen om de diepere betekenis te ontdekken. Waarom gebeurt het? Waarom is het bedacht? Bedenk dat het niet gaat om het voorspellen van de toekomst, maar om te observeren en te begrijpen wat er nu gebeurt, in het groot en in het klein.

4. Leef je in
Wil je op basis van trends nieuwe producten of diensten ontwikkelen? Wees je er dan van bewust dat je zelf niet je eigen klant of doelgroep bent bij het speuren naar trends.
Misschien raak je zelf niet enthousiast over social media of het nieuwe werken, maar anderen wellicht wel. Vraag jezelf daarom af waarom anderen het leuk vinden en wat de diepere behoefte daarachter is.

5. Kijk verder
Kijk op plekken waar je gewoonlijk niet zo snel rondkijkt. Speur niet alleen in je eigen vakgebied, maar vooral ook daarbuiten. Doorbraken vinden geregeld plaats in een heel ander vakgebied dan dat van jezelf. Kijk hoe je waardevolle ideeën op je eigen gebied kunt toepassen.

Bron: Trendwatching.com

Zet internet slim in bij trendwatchen

Internet biedt enorm veel mogelijkheden om interessante ontwikkelingen in kaart te brengen en vroegtijdig nieuwe trends op te sporen.

Enkele slimme zoekideeën:

  • Via www.google.com/trends/hottrends ontdek je welke onderwerpen op dit moment hoog scoren in de publieke belangstelling.
  • Kijk naar de meest gebruikte 'hashtags' en onderwerpen op Twitter. Je kunt ook op de site hashtags.org kijken. Op dit moment is #trends een veelgebruikte hashtag, ook de moeite waard om te volgen.
  • Kijk op Marktplaats wat de best verkochte spullen zijn en naar welke spullen mensen het meest zoeken.
  • Gebruik google.com/alerts. Type jouw sleutelwoorden in en Google laat weten wat er over jouw onderwerp geschreven wordt.
  • Bekijk populaire afbeeldingen op Pinterest.
  • Onderzoek de meest populaire onderwerpen op websites voor social bookmarking, zoals Delicious.
De trends die je op deze manier opspoort, zijn rijke inspiratiebronnen, bijvoorbeeld voor (blog-)artikelen, het bedenken van nieuwe diensten of voor het bepalen van nieuwe onderzoeksonderwerpen.

Een krachtige start van 2013!

Excelleren met ideeën

Wil jij meer uit je eigen ideeën halen? Doe mee met het programma Excelleren met Ideeën. Een waardevolle investering in het nieuwe jaar, die je meer oplevert dan een investering in nieuwe vakkennis. Want zo bedenk je gemakkelijker oplossingen, stippel je je eigen koers uit en reageer je flexibel op veranderingen.

Meer inspiratie

Sigrid van Iersel (Verhaallijnen, Den Haag) is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en storytelling. Zij is auteur van de boeken Lenig Denken en Toverballen voor het Brein.
Tips ontvangen over ideeënontwikkeling en de kracht van verhalen in teksten? Vul dan hier je e-mailadres in voor de Verhalenmail en ontvang meteen het gratis e-book Zeven manieren om succes te boeken met verhalen.

1 opmerking:

Caroline van Wijk zei

Zinvolle blog, zeker zo aan het einde van het jaar! Wat ook helpt met out-of-the-boxdenken: wat kan er gebeuren dat onze business overbodig maakt; in welke wereld bestaan wij niet meer? Als Kodak zich dat op tijd had afgevraagd, bestond het bedrijf nu nog.