woensdag 17 oktober 2007

Namepower

Bedrijven kiezen merknamen met zorg, want een goede naam kan een product of dienst maken of breken. En wat voor merken geldt, is natuurlijk ook van toepassing op voornamen.

Geef vooroordelen geen kans

Is het de bedoeling dat je kind carrière maakt en veel geld verdient? Geef een meisje liever een jongensachtige naam als Alex dan Isabella. Volgens de Amerikaanse onderzoeker David Figlio verkleinen ouders die dochter met een vrouwelijke voornaam de kans dat zij zich in ‘mannelijke’ sectoren als wetenschap en techniek gaat verdiepen. De verklaring? Meisjes met vrouwelijke namen worden meer blootgesteld aan vooroordelen dat vrouwen niet aan wiskunde kunnen doen en technische onderwerpen het best vermijden...
Ook blijkt dat kinderen met namen die associaties oproepen met een lagere sociale status op school minder hoog scoren dan kinderen met meer klassieke namen. Een van de redenen daarvoor is dat leraren lagere verwachtingen koesteren van de eerste groep, ze minder positieve aandacht geven, etcetera. Dus liever Florentine dan Sharon.

Houd de internetpopulariteit in de gaten

Een beetje werkgever haalt de namen van kansrijke sollicitanten eerst even door Google heen. Dan is het mooi meegenomen als je toekomstige werkgever op internet alvast een positief beeld over je voorgeschoteld krijgt. Het is goed voorstelbaar dat het terugvinden van je naam in cyberspace in de toekomst nog veel belangrijker wordt dan nu. Vooruitziende ouders houden daar rekening mee. Kies dus een unieke naam die gemakkelijk terug te vinden is in Google. Met het oog op een mogelijke internationale carrière van je spruit is het eveneens handig om meteen een naam te kiezen die in meerdere talen gemakkelijk uit te spreken is. En leg meteen de bijbehorende domeinnaam vast.

Let op de klank

Klanken die in het begin van de mond gemaakt worden, zoals de i in wip, roepen associaties op van klein, scherp en snel. Klinkers die achteraan gemaakt worden, zoals de a in bal, staan voor groot, traag en stomp. Wie een scherp keukenmes wil, koopt dus liever niet een mes van het merk ‘Wala’ En wie een zoon met vlugge voetbalvoetjes voor ogen heeft, noemt hem géén Balthasar.

De onberekenbare X-factor

Klanken met x en y komen tegenwoordig hip en modern over. Boekhandelketen Selexyz had ongetwijfeld gemikt op een sexy uitstraling met deze nieuwe naam. Maar Nederlanders bleken bij bij deze naam eerder te denken aan een postorderbedrijf in erotische artikelen, een zoekmachine of een afslankmiddel. Onberekenbaar dus, die X. Roxy, Xandra, Maxima: uitkijken ermee.

Geen opmerkingen: