woensdag 15 februari 2006

Mijn tramroute

Vandaag ben ik verleid met grote roze harten. Die staan op posters en boekwerkjes, waarmee trambedrijf HTM ons naar de vernieuwde website probeert te lokken. Niet zomaar een website, maar een gepersonaliseerde site: Mijn HTM. Hiermee kun je persoonlijke tramroutes opzoeken en bij de hand houden.

Behalve HTM willen ook tal van andere bedrijven ineens intiem met mij worden. De Postbank en Albert Heijn bijvoorbeeld, maar ook mijn kapper. Misschien best nuttig dat de kapper de gegevens bewaart van de producten die hij voor mijn kapsel gebruikt heeft, maar wat moet ie met mijn e-mailadres? Krijg ik straks een mailtje dat het weer tijd is voor mijn persoonlijke knipbeurt?

Terwijl de kleine winkelier grotendeels uit het straatbeeld verdwenen is (die kent ons tenminste écht), doen grote concerns als banken en supermarkten ineens moeite om persoonlijk te worden. Terwijl ik daar helemaal niet op zit te wachten. Laat die trams gewoon op tijd rijden. En zorg dat ik overal gemakkelijk met het openbaar vervoer kan komen, meer verlang ik niet.

Die bedrijven proberen ons te lijmen met eigen webpagina's, klantenpasjes en kortingsacties. Daar zijn wel elke keer inlogcodes voor nodig. Binnenkort verzamelen we geen zegeltjes meer maar wachtwoorden. Uiterst persoonlijk, dat wel.

Geen opmerkingen: