zondag 11 juli 2010

De valkuilen van de ideeënbus


Wil je medewerkers aanmoedigen tot belangwekkende ideeën voor jouw organisatie? Als je een ideeënbus neerzet, laat dan de financiële beloning achterwege.

Bij mijn bezoeken aan organisaties of bedrijven zie ik regelmatig in de hal of bij een ontmoetingsruimte een ideeënbus hangen. Ik vraag me altijd af of iemand wel eens iets in die bus stopt. Ook ben ik nieuwsgierig of er wel iemand is die de ideeënbus regelmatig leegt. Eerlijk gezegd heb ik in de meeste gevallen de indruk dat de ideeënbus een kwijnend bestaan leidt.

Toch kan het verzamelen van ideeën waardevolle bijdragen opleveren, mits een organisatie het goed aanpakt. Laatst was ik bij een organisatie die er in ieder geval aandacht aan besteedde. Er waren kant en klare briefkaarten gefabriceerd, die in stapels naast de ideeënbus lagen. Ter aanmoediging hing er een bordje bij met de belofte dat het beste idee van de maand beloond zou worden met 100 euro.

Zou deze ideeënbus meer briljante ideeën bevatten dan de doorsnee bus? Ik denk het niet, want de meeste ideeënmakers worden nauwelijks warm van een financiële beloning.Volgens Daniel Pink, schrijver van het boek Drive, raken mensen alleen bij simpele taken gemotiveerd door een geldbedrag of andere beloning. We doen ergens ons best voor vanuit een diep gevoelde behoefte om ons eigen leven te bepalen en nieuwe dingen te leren en te creëren. We willen bovendien een bijdrage leveren aan iets zinvols: we zijn geen profitmaximisers maar purposemaximisers.

Het simpele ophangen van een ideeënbus of het aanbieden van een ideeënformulier op intranet is dus onvoldoende. Ook het aanbieden van een financiële beloning of een cadeau werkt vaak averechts. Je vermijdt deze valkuilen door beter in te spelen op wat mensen echt in beweging brengt. Medewerkers leveren ideeën omdat ze daar lol in hebben of omdat ze het hogere doel daarvan inzien. Ze voelen zich betrokken bij de missie van de organisatie en zien mogelijkheden om daar een bijdrage aan te leveren. Zo’n idee ontwikkelen ze in hun vrije tijd vanuit hun eigen passie.

Wil jij meer ideeën oogsten in jouw organisatie? Doe dan het volgende:
  • Geef snel aan wat je als organisatie met het idee doet: is het direct bruikbaar of moet het nog beoordeeld worden? Is het een kansrijk idee voor de toekomst, maar niet voor de korte termijn? Laat het de inzender zo snel mogelijk weten. Niets is zo vervelend voor de ideeënleverancier als het gevoel dat zijn idee in een zwart gat is verdwenen.
  • Uit op een persoonlijke manier je waardering voor het idee. Maak duidelijk hoe je het waardeert dat de medewerker meedenkt met de organisatie. Het is een teken van bijzondere betrokkenheid, die veel verder gaat dan het gewone werk.
  • Maak openlijk zichtbaar wie een waardevol idee geleverd heeft, bijvoorbeeld in het personeelsmagazine en natuurlijk bij de presentatie van de uitwerking van het idee. Waardering en respect zijn heel stimulerend.
  • Weeg het leveren van ideeën mee bij de beoordeling van de medewerker. Niet alleen het aantal 'targets' dat iemand gehaald heeft is waardevol voor de organisatie, maar ook de manier waarop hij of zij creatief is geweest.
  • Betrek de ideeënbedenker bij de uitvoering, zodat hij zelf het idee verder kan helpen. Als dat niet kan, zorg dan dat je in ieder geval informatie geeft over de voortgang en de behandeling van het idee.
  • Zorg voor een database waarin ideeën bewaard worden, ook de ideeën die op dit moment niet bruikbaar zijn. Een idee kan een ander nieuwe inspiratie geven.
Voor de bedenker van een idee is er geen mooiere beloning denkbaar dan dat zijn idee serieus genomen wordt en dat de organisatie er daadwerkelijk mee aan de slag gaat. Als je zo met nieuwe ideeën omgaat, zullen er ideeën in overvloed zijn.

Boek: Drive door Daniel H. Pink, Business Contact, 2010. Het boek is onder meer verkrijgbaar via Managementboek.

Verder lezen over het stimuleren van je medewerkers tot creativiteit:


Mis mijn volgende artikel over ideeën niet

Sigrid van Iersel is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en storytelling. Zij helpt bij het verzinnen van meer en betere ideeën en laat in verhalen voelen waarom ze belangrijk zijn. Gemakkelijk op de hoogte blijven van deze artikelen? Vul dan hier je e-mailadres in en ontvang automatisch een mail bij de publicatie van ieder nieuw artikel.

Leer lenig denken

Ideeën nodig om je creatieve denkvermogen op te rekken? In het boek Lenig denken, technieken voor creatieve denkkracht lees je een groot aantal ideeën en oefeningen, die je op je werk en in je privéleven van pas komen. Bestel het boek nu bij Managementboek
Share/Save/Bookmark

Geen opmerkingen: