maandag 31 oktober 2005

Halloween of Sint Maarten?

Morgen is het Halloween; een Amerikaans feest dat snel Nederland veroverd heeft. Zitten we te wachten op alweer zo'n Amerikaans feest? Ik denk het niet, al is het alleen maar omdat we - op griezelige uitdossingen na - we nauwelijks weten hoe we Halloween zouden moeten vieren. Pompoenen OK, maar gaan we ook aan de pompoensoep? En Trick or Treat? In het Engels soms, of is er al een Nederlandse variant? Ik kan het me nauwelijks voorstellen.
Daarbij, we hebben ons eigen najaarsfeest: Sint Maarten. Met pompoenen, lichtjes en een hele reeks (historische) liedjes. Kijk maar op www.pinkelotje.nl. Ik heb trouwens wat met lichtjes: het licht overwint de duisternis. Een universele wens, kijk maar naar het Kerstfeest en het Hindoestaanse Diwali-feest.
Sint Maarten, oorspronkelijk katholiek, is in ieder geval oer-Hollands. Bij ons in de buurt zijn helaas slechts kleine groepjes kinderen die met een lampion de straat op gaan. Wat mij betreft komt daar verandering in. En mijn kinderen doen mee. Binnenkort verspreiden ze een brief in de straat, waarin ze hun komst op vrijdagavond 11 november aankondigen. Wie het leuk vindt dat ze aanbellen, kan dat met een kaars voor het raam of bij de deur kenbaar maken. En de brief bevat ook een oproep aan alle andere kinderen in de straat om mee te doen, zodat er hopelijk straks een sliert van kinderen door de straat schuifelt.
Dat suffe liedje - Sinte Maarten, Sinte Maarten, de koeien hebben staarten... - vraagt trouwens ook om verandering. Op dezelfde website Pinkelotje vond ik veel leukere liedjes. Onder andere deze:
Dag mevrouw en dag meneer,
He, hallo, daar ben ik weer
Met mijn la-la lampion
Van pompoen of van karton
'K zing een liedje, mooi is dat
Als ik klaar ben, krijg ik wat
(melodie: altijd is Kortjakje ziek)

Zo, met die laatste zin weet ook meteen iedere toehoorder wat de bedoeling is van de avondlijke strooptocht! Ik ben benieuwd!

1 opmerking:

Anoniem zei

sfeervol plaatje :-)