zaterdag 19 januari 2013

Trends vangen voor doe-het-zelvers


Op zoek naar nieuwe ideeën? Trek een dag uit om op internet naar trends te speuren. Niet door 'trends' in google in te typen, want dan krijg je een overzicht van trends die anderen al opgespoord hebben. Nee, doe het dit keer zelf!

Trends opsporen heeft veel te maken met ideeën vangen. Daarop zijn enkele regels van toepassing, die hierboven beschreven staan.

  • Kijk breed, klik her en der op een link en surf zo kriskras het internet over. Houd daarbij deze bekende uitspraak van Frank Zappa in gedachten: “A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.”
  • Schrijf iedere vondst op een nieuw blaadje: iedere vondst die je opvalt, elk idee dat je aardig vindt en ieder ding dat je opmerkelijk vindt.

Gaandeweg vallen je allerlei patronen op. Ons menselijk brein is namelijk ingesteld op het zoeken van verbanden. Geef daar nog geen oordeel over. Stop de vondsten nog niet in een hokje.  Later mag je de vondsten gaan samenvoegen en etiketjes geven, maar nu nog even niet!

Voer je dit met een groep anderen uit? Kijk dan gerust af wat andere mensen vinden. Deel je vondsten en bouw daar op voort. Dat levert nieuwe invalshoeken op.

Hoe begin je? 
Zo maar in het diepe springen is best lastig. Gebruik daarom een startpunt.

Ga bijvoorbeeld naar Google Afbeeldingen (uitgebreid zoeken) en selecteer één kleur. Kies een trefwoord. Vervolgens krijg je een uitgebreide en waarschijnlijk zeer gevarieerde collectie foto's te zien. Klik een foto aan die je aanspreekt. Vandaar uit surf je verder het net op.

Wat doe je met de vondsten?
Als je genoeg ideeën gevonden hebt, ga je de vondsten groeperen. Dat doe je door de losse post-its samenvoegen die qua thema bij elkaar passen. Plak ze op nieuwe vellen bij elkaar.

Zie je een trend? Verzin er een pakkende naam voor. Dat doen de grote trendgoeroes ook. Samenredzaamheid bijvoorbeeld, een van de intrigerende termen uit de TrendRede 2013.

En dan?
Vervolgens bekijk je oe je de trends met jouw aandachtsgebied of jouw vak kunt verbinden. Zie je een trend waar je zelf op in kunt spelen? Wat doe jij nog niet maar anderen wel?

Succes!

Lees ook: trendwatchen voor je eigen vakgebied



Meer inspiratie?

Sigrid van Iersel (Verhaallijnen, Den Haag) is als schrijver en journalist gespecialiseerd in creatief denken en het gebruik van verhalen in teksten. Zij is auteur van de boeken Lenig Denken en Toverballen voor het Brein.

Tips ontvangen over ideeënontwikkeling en de kracht van verhalen in teksten? Vul dan hier je e-mailadres in voor de Verhalenmail en ontvang meteen het gratis e-book Zeven manieren om succes te boeken met verhalen.







Geen opmerkingen: